Poslední rozloučení s legendou: Odstraňování historického železničního mostu
Cesta kolem pražského Výstaviště byla více než 130 let nerozlučně spjata s mostem – viaduktem, který byl vybudován v souvislosti s Jubilejní zemskou výstavou konanou v roce 1891.
Most v ulici Dukelských hrdinů
- Postaven v roce 1890.
- Měří asi 19,5 metru.
- Váží 35 tun,
- Byl vytvořen za pomoci příhradové nýtované konstrukce, které ve své době byly klíčovým stavebním prvkem mostních konstrukcí a jejich kvalitu prověřila desetiletí provozu.
Most se nacházel na velmi dopravně vytížené železniční trati Buštěhradské dráhy, která se z původně uhelné dráhy později stala klíčovou spojnicí mezi okresy Kladno, Praha-západ a Prahou. Každý den zde cestovali tisíce dojíždějících. Zapomenout nesmíme ani na přímé spojení Buštěhradské dráhy s Masarykovým nádražím.
Autorem je mostař František Prášil (1845-1917)
- Narodil se v Domažlicích.
- Po studiích a získání praxe si založil vlastní firmu – Bratři Prášilové a spol.
- Specializovali se na železné konstrukce a stali se uznávanými odborníky ve svém oboru.
- Jeho jméno je většině lidí asi neznámé, ale o to významnější stavby jsou s ním spojeny.
Na čem se František Prášil podílel?
- Po požáru Národního divadla v roce 1881 navrhl železnou protipožární oponu – železné opony se staly povinnou výbavou velkých divadel od 80. let 19. století
- Petřínská rozhledna, 1891
- Průmyslový pavilon na Výstavišti, 1891 – první montovaná ocelová konstrukce kombinovanou se sklem v českých zemích.
- Železniční most přes Vltavu v Praze pod Vyšehradem
- Čechův most, 1907–1908
- a řada dalších staveb
Dne 15. dubna 2023 přišlo poslední rozloučení a most a most byl sňat. Na nový pohled na Průmyslový palác si budeme chvíli zvykat.
Tato technicky složitá akce přilákala mnoho lidí, protože vidět, jak obří jeřáb firmy Hanyš nakládá most na auto, to je tedy něco, co se vidí možná jednou za život.
Vše bylo technicky perfektně připraveno, most naložen a obří náklad může vyjet. Pro transport je zvolen čas v neděli ráno v 5 hodin, kdy je ve městě nejmenší provoz. Kam vlastně most poputuje?
Naštěstí nikoliv někam do sběrného dvora, ale je předán do správy Národního technického muzea a stane se jedním z hlavních exponátů v nově vznikajícím muzeu v bývalém depu Masarykova nádraží.
V místě původního mostu se vybuduje nová estakáda. Její výstavba je součástí modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla. Konkrétně jde o úsek mezi pražskými Bubny a Výstavištěm.
Text: PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová
Foto Miroslav Kopřiva
Přihlaste se na!
Kurzy a státní zkoušky
- Průvodce cestovního ruchu
- Balíček kurz průvoce cestovního ruchu a průvodce Prahou
- Delegát cestovní kanceláře
- Pracovník cestovní kanceláře
Přidejte se k nám! Zažili jsme společně:
- Dárek zdarma - návštěva Královské hrobky na Pražském hradě
- Tyrkysové posezení a povídání o Schwarzwaldu - výuka zážitkem
a mnoho dalších akcí
Přečtěte si také:
- Míčovna Pražského hradu - utajený poklad v Královské zahradě
- Královská zahrada na Pražském hradě
- Pohnutá historie sochy českého lva - heraldický lev Vincence Makovského
- Hradní stráž na Pražském hradě
- Zámek Lány - letní a reprezentační sídlo našich prezidentů
- Milovaná či nenáviděná? Žižkovská věž
- Plynové osvětlení - lampy v Praze
- Máslovice – cesta po vodě, lesem i do minulosti
- Strakonický dudák, jak ho ještě neznáte
- Aktuální změna v otevírací době Katedrály sv. Víta na Pražském hradě