Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Menu

Marketing průvodcovské činnosti - průvodcovská činnost jako obchodní značka

Průvodcovská činnost jako obchodní značka je do jisté míry obecný pojem, který nelze registrovat jako ochrannou známku. Práce průvodce cestovního ruchu, průvodce Prahou, delegáta cestovní kanceláře je náročná. Proto je neustálé budování společenské prestiže práce důležité.

Některým kolegům/kolegyním se občas stane, že se jich klienti optají. 
"A co vlastně děláte doopravdy? Jaká je Vaše profese?" Odpověď zní - "Přece průvodce/průvodkyně". 

Klient si chce objednat průvodcovskou službu a řekne/napíše:
"Máte u Vás někoho, kdo by uměl něco říci o Praze/Kutné Hoře/Českém Krumlově a kdyby uměl trochu německy, anglicky" ... jazyk a místo si dostaďte sami. 
Škodolibě bych pravila, že při příchodu do autoservisu určitě neřekneme, je tu někdo, kdo tak trochu rozumí autům, že by to moje auto zkusil opravit? Očekáváme profesionála, že? 

Pod pojmem činnost průvodce si mnoho lidí představuje,

  • že si zabalíme svačinu,
  • do ruky vezmeme mikrofon
  • a hurá na výlet. 

Průvodce = PROFESIONÁL

Jolana Kopřiva Myslivcova, profesionální lektor a průvodce, kurzy průvodců, foto Miroslav Kopřiva

Činnost průvodce cestovního ruchu, průvodce Prahou, delegáta cestovní kanceláře je krásná, ale také náročná na odborné, jazykové znalosti, na umění práce s lidmi. Práci průvodce/kyně bych přirovnala k práci lektora nebo moderátora. 
Proto je neustále budování společenské prestiže průvodcovské práce důležité.

A každý z nás pro to můžeme něco udělat. Jak na to? 

Začít vnímat naši profesi jako celek a nebát se vnímat profesi průvodců komplexně. Přestat "jájínkovat", protože každá skupina průvodců má jiné potřeby. 

Jsou průvodci,

  • kteří provází po České republice (výlety a zájezdy po celém Česku, často i specializované  tématicky zaměřené) 
  • kteří provází v některém z měst nebo obcí (například Kutná Hora, Český Krumlov atd.)
  • kteří se specializují na provázení po Praze 
  • kteří vyjíždí s našimi klienty do zahraničí 
  • nebo v zahraničí žijí a tam pracují jako lokální průvodci. 

Firemní logo je významnou součástí firemní identity, firemní filozofie.

  • Logo vyjadřuje, jak chce společnost působit navenek, logo je vizuálním symbolem obchodní značky.
  • Teoreticky vzato by si každý průvodce mohl vytvořit své vlastní logo.
  • Ale k jeho "zápisu" do podvědomí klientů by asi neměl dost sil a prostředků.
  • Proto doporučuji využívat jednotné státní označení průvodců Český národní průkaz průvodce cestovního ruchu. 

český národní průkaz průvodce cestovního ruchu, průkaz průvodce, jak se stát průvodce

Obchodní značka (často používaný anglický výraz trademark) nejprve označoval hmatatelný produkt (např. automobil).

  • Obchodní značkou může být i konkrétní služba (v našem případě průvodcovská služba),
  • ale i organizace či jednotlivý člověk.
  • Budování obchodní značky je velmi náročný proces a stojí mnoho práce, ale i mnoho finančních prostředků.

Brand, budování brandu, podpora brandu.

  • Velmi zjednodušeně řečeno, brand není obchodní značka, ale znamená unikátní vnímání obchodní značky.
  • Brand se nedá registrovat, musí se dlouhodobě budovat (tzv. brand building) a pak Vám ho už nemůže nikdo ukrást, ale neuváženým krokem si ho lze pěkně "pošramotit"

Průvodcovská činnost jako obchodní značka je do jisté míry obecný pojem, který nelze registrovat jako ochrannou známku.

Přesto je velmi důležité, aby každý průvodce intenzivně budoval povědomí o průvodcovské činnosti a současně využíval všech možností, které mu toto vybudované povědomí nabízí - například nosit Český národní průkaz průvodce na viditelném místě, zapsat se do katalogů certifikovaných průvodců  TYRKYS GUIDES, stát se členy asociací průvodců atd. 

Zdůvodnění je velmi jednoduché a logické. Každý jeden průvodce jako jednotlivec nemá ani finanční prostředky ani sílu na to, aby např. v mezinárodním hledisku vybudoval svou vlastní obchodní značku (příklad Jan Novák – Průvodce Prahou).

Kvalifikovaný a hodně žádaný průvodce za rok „provede“ tzv. „hodně“ turistů. Ale i kdyby „provázel“ turisty dnem i nocí, bude toto množství turistů jen malou kapičkou v moři v porovnání s počty turistů, kteří do České republiky přijedou nebo vyjedou do zahraničí.

Proto se domnívám, že je velmi důležité budování vnímání Průvodcovské činnosti jako obchodní značky a systematické budování Průvodcovské činnosti jako brandu.

Pokud se nám jako průvodcům toto podaří, tak bude i budování obchodní značky každého jednoho průvodce, bude mnohem jednodušší.

Jednou z možností, jak těžit z brandu a budované značky průvodcovské činnosti je označení se Českým národním průkazem průvodce cestovního ruchu.

  • Tento průkaz vydává Ministerstvo pro místní rozvoj a dle mého soudu se graficky povedl. A navíc přináší průvodcům celou řadu výhod (např. slevu do řady památkových objektů v Česku i zahraničí). 
  • Průvodcovskou činnost smí vykonávat pouze držitel/ka tohot průkazu 

Většina kolegů nosí tento průkaz v  kapse nebo  peněžence a to je špatně. Proč?

  • Je to v rozporu se zákonem (průvodce/kyně má být viditelně označen po celou dobu výkonu)
  • Označení průkazem nebo u některých profesí dokonce uniforma znamená vyjádření příslušnosti k dané profesi  (soudce také nemá u soudu talár schovaný v igelitce a lékař nenosí fialový plášt s kytičkami, protože se mu to tak líbí více). 

Všichni si musíme uvědomit, že fakt dobrý průvodce/kyně dokáže zájezd/výlet/exkurzi/prohlídku města dotáhnout k dokonalosti a bohužel ti kulantně řečeno méně šikovní dokáží i ten nejlépe připravený zájezd totálně zničit. 

  • Chcete ukázat lidem místa, které máte rádi?
  • Baví Vás komunikace s lidmi?
  • Vzrušuje Vás učit se novým věcem a posouvat se stále vpřed?

Jolana Kopřiva Myslivcová, kurz průvodce, lektor, profesionální průvodce

Pak je průvodcovství pro Vás to pravé. 

Kurzy a státní zkoušky

Přihlaste se na! 

Telefonujte na 602 204 123  nebo pište na kurzy@tyrkys.cz


PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová