Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Menu

DROZD pomáhá cestovatelům

Chystáte se opustit teplo domova a vydat se na cesty? Skvělé! To, že vše funguje a jsme neustále v bezpečí nás poněkud rozmazlilo a nepočítáme s nástrahami, které nám občas život postaví do cesty. Ne vždy si dokážeme pomoci zcela sami a ani cestovní kanceláře nejsou všemocné. A tak tu je aplikace DROZD.

 
Co to je systém DROZD aneb pomoc na cestách 

Aplikace existuje řadu let a nejprve ji využívali hlavně individuální cestovatelé mířící do vzdálených oblastí. Postupem času se ukazuje, že se hodí i klientům cestovních kanceláří, kteří nejedou nikam daleko. 

Ministerstvo zahraničních věcí provozuje systém DROZD - Dobrovolné registrace cestovatelů, který pomáhá osobám při jejich zejména individuálních cestách do zahraničí (hlavně do problémových oblastí)
Jedná se o projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD), který  umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům, kteří poskytnou na dobrovolném základě informace o svém plánovaném pobytu v zahraničí. Informace poskytuje cestovatel vyplněním jednoduchého formuláře složeného ze čtyř částí:
 
 1. Informace o cestovateli
 
2. Informace o spolucestujících rodinných příslušnících
 
3. Údaje o pobytu v zahraničí
 
4. Kontaktní osoba v České republice 
 
Poskytnuté informace slouží Ministerstvu zahraničních věcí k poskytování rychlé pomoci občanům v nouzi a také účinně organizovat pomoc v případě přírodních katastrof i sociálních nepokojů. Systém umožňuje rozesílání hromadných e-mailů a SMS všem zaregistrovaným osobám, které se v daném cizím státě nacházejí, a tím jim poskytovat důležité informace nebo je včas varovat před hrozícím nebezpečím.
 
Systém DROZD využívají zejména individuální cestovatelé. Klienti, kteří cestují s cestovní kanceláří získávají informace a také praktickou pomoc od průvodce nebo delegáta, který je má po dobu jejich zájezdu na starosti. Sami průvodci tohoto systému využívají velmi často, protože jim pomáhá získat informace, které mohou při své práci použít. 
Když se přihodí něco "většího" - požáry v destinaci, zemětřesení, soptí sopka a tak podobně, tak se hodí tato aplikace všem lidem. 
 
Několik rad k pohodové cestě do zahraničí  pro průvodce 
  • Před cestou do zahraničí  si zjistěte v součinnosti v Vaší cestovní kanceláří co nejvíce informací o dané zemi, tzn. aktuální stav v zemi, zda například v konkrétní části, do které chcete vycestovat, nehrozí nepokoje či nějaká další rizika. Na stránkách www.mzv.cz - Ministerstva zahraničních věcí vždy naleznete podrobné pokyny k cestám do dané země.
    Dbejte pokynů a doporučení uvedených na stránkách Ministerstva zahraničních věcí nebo cestovní kanceláře, kterou zastupujete. Klienty vždy informujte objektivně. Nepodceňujte případné nebezpečí, ale ani nešiřte paniku.  
     
  • Rozhodně si i před krátkou cestou sjednejte pojištění a neberte pojistku na lehkou váhu. Na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR si vyhledejte, zda Česká republika nemá s danou zemí sjednanou bezplatnou zdravotní péči. Stejně i tak turisté by měli být pojištěni. Pojištění si průvodce zajišťuje ve spolupráci s cestovní kanceláří nebo po dohodě s cestovní kanceláří. Mnoho průvodců si pojištění sjednávají individuálně na celý rok. Průvodce nebo delegát cestovní kanceláře by měl velmi dobře znát základy laické první pomoci.
     
  • Během cesty a v ubytovacích zařízeních si hlídejte své cennosti a doklady (například v ubytovacím zařízení je ukládejte na více místech, využívejte hotelové a pokojové trezory). Nezapomeňte, že odpovídáte za ceniny (například vouchery a letenky) a finanční prostředky (šeky i hotovost), které Vám předala cestovní kancelář. 
     
  • Předem se seznamte s místními zákony a zvyklostmi, abyste se nevystavovali zbytečné pokutě a jiným problémům. Informujte své turisty.
     
  • Rozhodně nepodceňujte nebezpečí. Vždy spolupracujte se svou cestovní kanceláří, asistenčí službou pojišťovky a dalšími institucemi (například zastupitelský úřad) 

Průvodce ani delegát není všemocný. Když se prihodí něco vážného (např. požár v letní destinaci), tak se na jednu stranu stará o klienty cestovní kanceláře, ale na druhou stranu je povinnen uposlechnout pokynů místních orgánů a stává se jedním z mnoha turistů v daném místě. 

V případě mimořádné události (např. přírodní katastrofa) průvodce nebo delegát

  • IHNED kontaktuje vysílající cestovní kancelář, aby mu sdělila další pokynny 
  • dbá pokynů a informací ze systému DROZD, kam se registroval, stejně tak kontaktuje zastupitelský úřad 
  • komunikuje s asistenční službou pojišťovny 
  • komunikuje a dbá pokynů z partnerské cestovní kanceláře 
  • komunikuje a dbá pokynů oprávněných osob (např. požárníci, policie atd.) 
  • KOMUNIKUJE s klienty - krizová komunikace je základ. Klienta často uklidní i informace, že se na řešení problému pracuje, nějakou dobu to potrvá a klient obdrží informace později. 

Na co si ve vypjatých situacích klienti stěžují nejvíce? 

  • Na to, že s nimi nikdo nekomunikoval. 
  • Rozumný klienti pochopí, že když je nějaká mimořádná situace, že to přináší jistou míru nepohodlí a útrap. Je rád, že je živý, zdravý a v bezpečí. Ale to, že s klientem nikdo nekomunikuje, odpouští jen těžko. 
  • Nejvíce se bojíme neznámého ... co s námi bude ... 
V případě jakýchkoliv problémů se můžete obrátit na příslušný zastupitelský úřad ČR. Více informací naleznete přímo na stránkách Ministerstva zahraničních věcí - www.mzv.cz

Text:   PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová, tel. 602 204 123
 

Myslete na své cestovní doklady včas a informujte se ve Vaší cestovní kanceláři, co vše potřebujete k prožití spokojené dovolené. 

Přečtěte si také:

Aktualizace 07.2.2023  JKM 
Zdroj: http://www.mvcr.cz

  • Telefonujte  na 602 204 123
  • Pište na kurzy@tyrkys.cz,
  • Osobní návštěva - sjednejte si schůzku - Španělská 770/2, 120 00 Praha 2 

Přihlaste se na! 

Kurzy a státní zkoušky

Přidejte se k nám! Zažili jsme společně: 

a mnoho dalších akcí

Přečtěte si také: