DROZD pomáhá cestovatelům
Chystáte se opustit teplo domova a vydat se na cesty? Skvělé! To, že vše funguje a jsme neustále v bezpečí nás poněkud rozmazlilo a nepočítáme s nástrahami, které nám občas život postaví do cesty. Ne vždy si dokážeme pomoci zcela sami a ani cestovní kanceláře nejsou všemocné. A tak tu je aplikace DROZD.
Aplikace existuje řadu let a nejprve ji využívali hlavně individuální cestovatelé mířící do vzdálených oblastí. Postupem času se ukazuje, že se hodí i klientům cestovních kanceláří, kteří nejedou nikam daleko.
Ministerstvo zahraničních věcí provozuje systém DROZD - Dobrovolné registrace cestovatelů, který pomáhá osobám při jejich zejména individuálních cestách do zahraničí (hlavně do problémových oblastí)
Když se přihodí něco "většího" - požáry v destinaci, zemětřesení, soptí sopka a tak podobně, tak se hodí tato aplikace všem lidem.
- Před cestou do zahraničí si zjistěte v součinnosti v Vaší cestovní kanceláří co nejvíce informací o dané zemi, tzn. aktuální stav v zemi, zda například v konkrétní části, do které chcete vycestovat, nehrozí nepokoje či nějaká další rizika. Na stránkách www.mzv.cz - Ministerstva zahraničních věcí vždy naleznete podrobné pokyny k cestám do dané země.
Dbejte pokynů a doporučení uvedených na stránkách Ministerstva zahraničních věcí nebo cestovní kanceláře, kterou zastupujete. Klienty vždy informujte objektivně. Nepodceňujte případné nebezpečí, ale ani nešiřte paniku.
- Rozhodně si i před krátkou cestou sjednejte pojištění a neberte pojistku na lehkou váhu. Na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR si vyhledejte, zda Česká republika nemá s danou zemí sjednanou bezplatnou zdravotní péči. Stejně i tak turisté by měli být pojištěni. Pojištění si průvodce zajišťuje ve spolupráci s cestovní kanceláří nebo po dohodě s cestovní kanceláří. Mnoho průvodců si pojištění sjednávají individuálně na celý rok. Průvodce nebo delegát cestovní kanceláře by měl velmi dobře znát základy laické první pomoci.
- Během cesty a v ubytovacích zařízeních si hlídejte své cennosti a doklady (například v ubytovacím zařízení je ukládejte na více místech, využívejte hotelové a pokojové trezory). Nezapomeňte, že odpovídáte za ceniny (například vouchery a letenky) a finanční prostředky (šeky i hotovost), které Vám předala cestovní kancelář.
- Předem se seznamte s místními zákony a zvyklostmi, abyste se nevystavovali zbytečné pokutě a jiným problémům. Informujte své turisty.
- Rozhodně nepodceňujte nebezpečí. Vždy spolupracujte se svou cestovní kanceláří, asistenčí službou pojišťovky a dalšími institucemi (například zastupitelský úřad)
Průvodce ani delegát není všemocný. Když se prihodí něco vážného (např. požár v letní destinaci), tak se na jednu stranu stará o klienty cestovní kanceláře, ale na druhou stranu je povinnen uposlechnout pokynů místních orgánů a stává se jedním z mnoha turistů v daném místě.
V případě mimořádné události (např. přírodní katastrofa) průvodce nebo delegát
- IHNED kontaktuje vysílající cestovní kancelář, aby mu sdělila další pokynny
- dbá pokynů a informací ze systému DROZD, kam se registroval, stejně tak kontaktuje zastupitelský úřad
- komunikuje s asistenční službou pojišťovny
- komunikuje a dbá pokynů z partnerské cestovní kanceláře
- komunikuje a dbá pokynů oprávněných osob (např. požárníci, policie atd.)
- KOMUNIKUJE s klienty - krizová komunikace je základ. Klienta často uklidní i informace, že se na řešení problému pracuje, nějakou dobu to potrvá a klient obdrží informace později.
Na co si ve vypjatých situacích klienti stěžují nejvíce?
- Na to, že s nimi nikdo nekomunikoval.
- Rozumný klienti pochopí, že když je nějaká mimořádná situace, že to přináší jistou míru nepohodlí a útrap. Je rád, že je živý, zdravý a v bezpečí. Ale to, že s klientem nikdo nekomunikuje, odpouští jen těžko.
- Nejvíce se bojíme neznámého ... co s námi bude ...
Text: PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová, tel. 602 204 123
Myslete na své cestovní doklady včas a informujte se ve Vaší cestovní kanceláři, co vše potřebujete k prožití spokojené dovolené.
Přečtěte si také:
- Desatero na cesty
- S občanským průkazem do více států
- Cestování mimo EU s platným cestovním dokladem
- DROZD pomáhá cestovatelům
Aktualizace 07.2.2023 JKM
Zdroj: http://www.mvcr.cz
- Telefonujte na 602 204 123
- Pište na kurzy@tyrkys.cz,
- Osobní návštěva - sjednejte si schůzku - Španělská 770/2, 120 00 Praha 2
Přihlaste se na!
Kurzy a státní zkoušky
- Průvodce cestovního ruchu
- Balíček kurz průvoce cestovního ruchu a průvodce Prahou
- Delegát cestovní kanceláře
- Pracovník cestovní kanceláře
Přidejte se k nám! Zažili jsme společně:
- Dárek zdarma - návštěva Královské hrobky na Pražském hradě
- Tyrkysové posezení a povídání o Schwarzwaldu - výuka zážitkem
a mnoho dalších akcí
Přečtěte si také: