Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Menu

Co vlastně dělá delegát ?

Chcete pracovat jako delegát? Víte co jeho práce vlastně obnáší? Přečtěte si následující článek a dozvíte se více informací o práci delegáta, o tom, jaké má delegát pracovní povinnosti.

Svět patří lidem, kteří umí jazyky! Přihlaste se do kurzu ještě dnes! 

Delegát cestovní kanceláře je místní zástupce cestovní kanceláře. Delegáti pracují v oblastech pobytového cestovního ruchu. Při vyslovení slova DELEGÁT nás okamžitě napadne delegát v Tunisu, delegát v  Egyptě, delegát v Řecku, delegát v Turecku atd. ... prostě a jednoduše delegát v létě u moře.

Ale delegát může být i v zimním pobytovém středisku na horách. A hlavně delegát nemusí být jen v zahraničí, ale někteří delegáti pracují i v tuzemsku - jako například v Krkonoších, na Lipně a v mnoha dalších místech.

Z uvedeného přehledu vidíme, že škála míst, kde mohou delegáti pracovat je velmi široká.

  • V současné době je velká poptávka po delegátech zejména do Turecka, na Kanárské a Baleárské ostrovy, do Chorvatska, Řecka, Itálie, Španělska, Dominikánské republiky, Tunisu, Egypta a dalších zemí. 

Proč by delegát měl mít kurz a státní zkoušku? 

  • Do některých destinací, potřebují delegáti tzv. pracovní vízum pro delegáta. A podmínkou jeho získání je vzdělání v cestovním ruchu - státní zkouška Místní zástupce cestovní kanceláře nebo Průvodce cestovního ruchu. Stejně tak když chce delegát žít nebo dlouhodobě pobývat v zahraniční je třeba ve většině zemí prokázat, že je certifikovaný delegát nebo průvodce v zemi původu. 
  • Odjet do destinace bez jakýchkoliv zkušeností a přípravy s vidinou, že to budou fajn prázdniny u moře, je docela kaskadérství. Ano, i Popelka našla svého prince a tak jsou delegáti, kteří odjeli do destinace bez předchozí přípravy a ono to vyšlo. 
  • Kurz je ideální přípravou pro vše, co musí delegát umět a znát, aby v destinaci uspěl. A na to pak navazuje zaškolení konktrétní cestovní kanceláře, pro kterou vyjíždíte (např. jaké jsou fakultativní výlety v dané destinaci). 

Co vlastně takový delegát, čili místní zástupce dělá ? 
Nejčastěji se uvádí, že delegát cestujícím/turistům poskytuje praktickou pomoc a vyřizuje administrativní záležitosti. Lidově řečeno, o klienty se v destinaci "stará". 

  • Co se skrývá za těmito slovy, co to znamená?
  • Při kterých konkrétních fázích pobytového zájezdu se turista nejčastěji setká s delegátem ?

Transfer:
V případě, že na zájezd klienti letí letadlem, tak delegát očekává klienty v příletové hale na letišti. Poznají ho podle toho, že je označen jménem cestovní kanceláře, u které jste si zakoupili zájezd. Delegát klientům řekne informaci, který autobus je určen pro transfer do hotelu. Některé cestovní kanceláře umožňují zakoupení individuálního transferu osobním automobilem, takže pak klientům delegát ukáže, kde je automobil nebo minibus, který je zaveze do hotelu.

Ubytování:
V recepci ubytovacího zařízení (hotelu, apartmánovém komplexu atd.) delegát pomáhá turistům při ubytovávání.
To v praxi znamená, že jim poradí, jak vyplnit hotelovou registrační kartu, přeloží rozhovor s pracovníky recepce (pokud se klienti sami nedomluví) a předá jim klíče od hotelového pokoje nebo apartmánu. Delegát také řeší s hotelovou recepcí případné nedostatky nebo závady v ubytování. (například klient si vybral výhled na moře a jeho pokoj má okna do zahrady, nesvítí žárovka v koupelně atp.).

Informační schůzka (info-schůzka)
Nebližší vhodnou dobu po příjezdu a ubytování klienta (nejpozději další den dopoledne) se klienti sejdou s delegátem, který jim poskytne všechny důležité informace, které se týkají pobytu. Například, co se kde v destinaci nachází, jak funguje místní doprava, na co je a není nárok v ubytovacím hotelu atp. 

Informační nástěnka (informační tablet)
Delegát pravidelně umísťuje informace na informační nástěnce. Tyto informace musí být vždy aktuální a také musí obsahovat kontakt na delegáta a zprávu o tom, kdy jsou informační hodiny delegáta. Informační nástěnky a desky s informacemi jsou postupně nahrazovány moderními informačními panely. 

Informační hodiny v hotelu 
V každém hotelu má delegát obvykle určeny dny a hodiny, kdy bude přítomen. V tuto dobu ho mohou klienti vyhledat a a delegát řeší vše, co je třeba. V případě naléhavé situace (např. vážný úraz, okradení atp.) poskytne delegát praktickou pomoc kdykoliv.

Fakultativní výlety, program pro volný čas atd. 
Delegát nabízí k prodeji fakultativní výlety dle pokynů cestovní kanceláře a také radí klientům, jak mohou využít svůj volný čas.

Řešení nedostatků a reklamací
Pokud má klient jakýkoliv nedostatek ve službách, pokusí se delegát řešit vše na místě a nedostatek v součinnosti např. s ubytovacím zařízením, restaurací atp. odstranit. Pokud odstranění nedostatku není možné, sepíše s klientem reklamační protokol. Delegát má právo pouze reklamační protokol s klientem sepsat, ale vlastní reklamaci vyřizuje cestovní kancelář.

Návrat domů 
Delegát turistům poskytuje informace o jejich cestě zpět - např. čas odjezdu autokaru na letiště, čas, kdy se 
musí uvolnit pokoje a další důležité informace.

  • Delegát není ani lékař, ani psychoterapeut, ani nosič kufrů ani řidič, ani....
  • Delegát je profesionální zástupce cestovní kanceláře, který se stará o to, aby na dovolené vše fungovalo tak, jak má. To znamená, aby byla splněná cestovní smlouva, kterou uzavřela cestovní kancelář s klientem v plném rozsahu této cestovní smlouvy.

Kdy cestovní kancelář vybírá delegáty pro sezónu? 

  • Pokud jsou cestovní kancelář i delegát s průběhem spolupráce vzájemně spokojeni, většinou se ihned dohodnou na spolupráci i pro další sezónu až již ve stejném místě nebo někde jinde 
  • Většina cestovních kanceláří chce mít jistotu, že bude mít destinaci obsazenou kvalitními delegáty, a proto s výběrem neotálí a delegáty si zajistí včas. 
  • Práci delegáta většinou získáte téměř kdykoliv, protože v průběhu sezóny někdo onemocní, musí z vážných důvodů odcestovat domů atp. Vždy se staně něco, co dává šanci získat pěknou delegátskou práci dalším zájemcům. 

Proč je výběr správného delegáta pro cestovní kancelář důležitý? 

  • Delegát je v destinaci v přímém kontaktu s klienty. Jeho práce je neocenitelná. 
  • Skvělý delegát dokáže zabránit mnoha vleklým stížnostem, drobné problémy řeší promtně a s elegancí. 
  • Špatný delegát problémy nejen nevyřeší, ale doslova přitahuje. Poškozuje tak dobré jméno cestovky, která musí investovat do řešení reklamací (a to nejen za kompenzace a vrácené peníze, ale i do pracovníků, které reklamace řeší). 

Z toho plyne, že pro cestovní kancelář se vyplatí vybírat delegáty velmi odpovědně. Část peněz, které ušetří za reklamace klientů (vlastní proces vyřizování reklamací, vrácené peníze, kompenzace atd.) tak může věnovat do budování svého skvělého delegátského týmu. 

Přečtěte si také:  Jak vybrat ty správné delegáty pro cestovní kancelář 

Nové termíny kurzu
Delegát cestovní kanceláře - Mistní zástupce cest. kanceláře:

Zpracovala: PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová, ředitelka TYRKYS

Aktualizováno: 8. září 2023

Tefonujte  na 602 204 123, pište na kurzy@tyrkys.cz, navštivte nás osobně Španělská 770/2, Praha 2
(jen pár kroků od stanice metra Muzeum a kousek od Václavského náměstí - je třeba si osobně dohodnout schůzku) 

delegát, co děla delegát, moře, být u moře, krásné moře, cestovka hledá delegáta