Asistenční služby v cestovním ruchu
Nejčastěji kladené otázky
Co obnáší kurzy průvodce
Jak se připravit na zkoušku
Doporučená literatura
Jak nejlépe uspět u zkoušky
Jak si najít práci průvodce
Živnostenský list a průvodce
Jak získat Živnostenský list
Zákon o zaměstnanosti a průvodci
Jak si vybrat správný jazykový kurz
Umíte prohrávat ?
Jízda historickou tramvají
Objednejte si průvodce
TYRKYS,škola kutlury podnikání v cestovním ruchu,sro
Na Moráni 5, 120 00 Praha 2
www.tyrkys.cz
tel: 224 916 485
|
|
Jaké jazykové znalosti má mít průvodce ?
Průvodce je fyzická osoba (člověk), která turistům podává odborný výklad o přírodním a kulturním bohatství v jazyce,
který si klient zvolí. Průvodce hlavně hovoří a málo píše. Proto musí mít velmi dobré komunikativní znalosti
cizího jazyka. A nyní si klademe otázku ... kolik našich znalostí stačí na to, být průvodcem ?
Někteří zájemci o průvodcovskou činnost si říkají - budu klientům rozumět ? Stači ty jazykové dovednosti,
které mám ? Domluvím se s turisty ? Budu jim rozumět ?
Pro práci průvodce byla přiřazena úroveň jazykové znalosti Evropského referenčního rámce stupně B2
(popřípadě vyšší)
Dokument Společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for
Languages), který vydala Rada Evropy v roce 2001 popisuje úrovně ovládání jazyka vyžadované současnými
standardy, testy a zkouškami. Jedním z důvodů jeho vzniku je usnadnit srovnávání odlišných systémů kvalifikací
v různých zemích Evropské unie.
Stupeň A - uživatel základů jazyka
Stupeň B - samostatný uživatel
Stupeň C - zkušený uživatel
Průvodcovská znalost jazyka
Stupeň B2: Dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních
témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a
spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro
kteréhokoliv účastníka interakce. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit
své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností.
Přehled stupňů úrovně znalosti cizího jazyka dle Evropského referenčního rámce
Uživatel základů jazyka
Stupeň A1: Rozumí známým každodenním výrazům a zcela základním frázím, jejichž cílem je vyhovět konkrétním
potřebám, a umí tyto výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky týkající se
informací osobního rázu, např. o místě, kde žije, o lidech, které zná, a věcech, které vlastní, a na podobné otázky umí
odpovídat. Dokáže se jednoduchým způsobem domluvit, mluví-li partner pomalu a jasně a je ochoten mu/jí pomoci.
Stupeň A2: Rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají
(např. základní informace o něm/ní a jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Dokáže komunikovat
prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a
běžných skutečnostech. Umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti
týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb.
Samostatný uživatel
Stupeň B1: Rozumí hlavním myšlenkám srozumitelné spisovné vstupní informace týkající se běžných témat, se
kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase atd. Umí si poradit s většinou situací, jež mohou
nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Umí napsat jednoduchý souvislý text na témata, která dobře
zná nebo která ho/ji osobně zajímají. Dokáže popsat své zážitky a události, sny, naděje a cíle a umí stručně vysvětlit
a odůvodnit své názory a plány.
Stupeň B2: Dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních
témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně,
že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka
interakce. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající
se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností.
Zkušený uživatel
Stupeň C1: Rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů. Umí se plynule
a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů. Umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické
a profesní účely. Umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje
ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze.
Stupeň C2: Snadno rozumí téměř všemu, co si vyslechne nebo přečte. Dokáže shrnout informace z různých
mluvených a psaných zdrojů a přitom dokáže přednést polemiku a vysvětlení v logicky uspořádané podobě.
Dokáže se spontánně, velmi plynule a přesně vyjadřovat a rozlišovat jemné významové odstíny dokonce i ve
složitějších situacích.
(Převzato z dokumentu Společný evropský referenční rámec pro jazyky, kapitola 3, str. 24)
Zpracovala: PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová, ředitelka TYRKYS |
|