tel: 224 917 908, fax: 224 922 452 |
||||||
Kurz.Průvodce
cestovního ruchu
Kurz
Pracovník cestovní kanceláře |
|
Veduta jako historický pramen pro poznání městaPhDr. Jolana MyslivcováMěsto
a jeho umělecké ztvárnění bylo a dodnes je velmi poutavým tématem pro
mnoho výtvarníků. Tak za staletí vznikla řada zajímavých vedut a plánů
předních měst celého světa. Práce s vedutou vyžaduje svou vlastní metodologii a hlavně pečlivý
kritický přístup. Při posouzení hodnoty veduty je třeba brát
v úvahu hodnotu uměleckou a věcně
obsahovou. Uměleckou hodnotu veduty je třeba posuzovat kriticky případ od případu.
Její úroveň kolísá podle zručnosti a dovednosti kreslíře a rytce. Stejně tak
otázka věcně vypovídací hodnoty veduty jako historického pramene není zcela
jednoznačná. O hodnotě veduty jako historického pramene se
lze přesvědčit pomocí komparační
metody – srovnáním zobrazených objektů s místy, jež se dochovala do současnosti,
popřípadě s jinými (např. písemnými) prameny. Existují veduty s vysokou dokumentační
hodnotou, které velmi věrohodně zachycují i drobné, ale významné detaily. Dochovala
se však i řada vedut podřadných, zhotovených pro pokleslý vkus či k propagačním
účelům. Další kategorii tvoří veduty jako historický pramen zcela nepoužitelné,
které znázorňují zcela ideální krajinu, vytvořenou podle představ umělce bez
ohledu na skutečnost, popřípadě krajinu jen částečně idealizovanou. Jako příklad
lze uvést posazení neexistující stavby do reálné krajiny a naopak nebo pokusy
o tzv. ideální rekonstrukce objektů – např. pokus o „dostavbu“ chrámu sv. Víta
v Praze aj. Pro výuku dějepisu je možné pomocí obsahové analýzy dokumentovat
především architektonickou podobu města. Obecně lze u vedut (plánů)
ukázat urbanistickou podobu města, při zřetelnosti jednotlivých objektů
je určit z hlediska charakteristických typů pro dané historické období
a demonstrovat i základní slohovou charakteristiku. Například na Wernerově
vedutě Celetné ulice lze velmi názorně vysvětlit typ barokního měšťanského
domu a paláce. U dalších Wernerových vedut je možné vysvětlit způsob
barokního opevnění města, konkrétně doložit významné objekty (Pražský
hrad, Klementinum, Karlův most a další). U reprodukované veduty Brna
se žáci seznámí nejen se Špilberkem, ale i s okolním městem na počátku
17. století. V souboru zachovaných vedut jsou velmi zajímavé ty, které znázorňují Prahu. V našich sbírkách – Archívu hl. města Prahy, grafické sbírce Národní galerie, Památníku národního písemnictví, Archívu Pražského hradu – bylo popsáno více než 400 grafických listů s pragensiální tematikou. Při sledování vývojové řady vedut však zjišťujeme, že jen málo z nich je zcela původních. Grafické listy, které vynikají originalitou pohledu a jeho zpracováním se stávají předlohou pro řadu dalších listů. Ty jsou buď úplnými kopiemi, nebo přejímají jen některou část původní veduty. Největší počet změn zaznamenáme v doprovodném zobrazení (štíty, znaky apod.) a stafáži, zatímco vlastní architektura zůstává nezměněna. Tím dochází nejen ke zkreslení, ale i k určitému anachronismu, který je často velmi nelogický. Například při zobrazení určité historické události se setkáme s architektonickou situací, která dané události vůbec neodpovídá. Jako příklad lze uvést zobrazení vjezdu Karla VI. Do Prahy 30. července 1723 od anonymního rytce. Autor nedbal, že císař vstoupil do města Koňskou bránou. Přemístil průvod k bráně Újezdské, pozadí nevyplnil městem soudobým, ale takovým, jaké viděl před více než sto lety van den Bosche. Navíc je doplnil barokními plastikami na Karlově mostě. V následujícím stručném přehledu se zaměřme především na listy původní. Za nejstarší zobrazení Prahy je považován dřevoryt v knize Hartmanna Schedela Liber Cronicarum. Toto na svou dobu velmi nákladné a významné dílo bylo vyzdobeno asi dvěma tisíci dřevoryty. Pro Prahu je nejzajímavější 230. strana, kde je umístěn dřevoryt zobrazující naše hlavní město. Dominantou je Pražský hrad spolu s nedostavěným chrámem sv. Víta, s tehdy ještě existující tzv. románskou Bílou věží, Královským palácem, věžemi baziliky sv. Jiří a dalšími objekty. Při srovnání tohoto listu je patrné, že se autor dopustil řady nepřesností. Stejně tak si nedělal mnoho starostí s vegetací, protože např. v levé části listu je v poměru k ostatním objektům dosti velká palma. Pak uplynulo více než 70 let než pražští tiskaři Jan Kozel a Michal
z Annaberku vydali druhý grafický list s pohledem na pražská města,
který se vžil do našeho podvědomí jako tzv. dřevoryt Vratislavský.
Od konce 16. století následuje souvislá řada renesančních grafických
listů s pražskými motivy. František Hoogenberghe kreslí pro rozsáhlé
dílo Civitates Orbis Terrarum obraz Pražského hradu a dva pohledy na
město od jihozápadu a severovýchodu. Nový a zajímavý obraz rudolfínské
Prahy přináší i Jan Willenberg v Paprockého Diadochu. První, kdo po Sadelerovi viděl město po svém, byl Václav Hollar z
Práchně. Hollar kreslil pohled na Prahu v červenci roku 1636, ale vyleptal
jej až do vydání Merianovy Topografie. Proto také mohly být zakresleny
znaky Starého a Nového Města v nové úpravě z roku 1649. I když autorovi
šlo o věrohodný popis města, o zachycení skutečného dojmu, není obraz
promítnut do plochy. Proto také nepřipouští poznání vnitřního města,
ale jen jeho panoramatu. Podle Novotného Hollar jako první přináší
atmosféru a náladu. Oproti Sadelerovi je Hollarův list prostornější.
Při bližsím srovnání nelze opominout ani rozdílnou dobu vzniku, neboť
Hollar tvořil již pod vlivem barokním. Václav Hollar pobýval v Praze
v roce 1636 a za svého pobytu zachytil i několik dalších pohledů. Zároveň s listem Hollarovým vznikl i jiný pohled, pořízený v dílně
Matyáše Meriána podle kresby Karla Škréty. Ač Prahu znázorňuje velmi
věrně, byl autorovi pohled na město úplně vedlejším. Škrétovi se totiž
jednalo především o zobrazení válečných škod, způsobených bombardováním
Konigsmarkovy armády, a způsobu severského válčení. Již tato okolnost
ho přinutila ke změně stanoviště, neboť levý břeh Vltavy byl v rukách
nepřátel. Škréta si zvolil místo nad dnešním Hlavním nádražím proti
kostelu sv. Jindřicha. Vznikl tak dosti detailní pohled, na kterém
lze dobře sledovat švédské bojové akce. Po třicetileté válce se na vedutách objevují přeměny v tvářnosti města
tak, jak byly způsobeny válečnými útrapami, ale i přestavbami pod vlivem
v plné intenzitě nastupujícího barokního slohu. Především se jedná
o barokní bastióny, které výrazně změnily pražské panorama, jak velmi
názorně ukazuje další původní list – Praga caput ragni Bohemiae – jehož
autorem je dvorní malíř Leopolda I. Folpertus van Ouden-Allen. Autor
sám v legendě obrazu uvádí, že sledoval více cíle topografické než
umělecké. Tento list stojí na pomezí veduty a plánu. Přestože ze snahy
vtěsnat do panoramatu všechny domy a ulice dochází k jisté deformaci,
lze považovat Ouden-Allenův pohled za cenný pramen pro poznání Prahy
v době její barokizace. Za zmínku stojí i to, že toto velmi pozoruhodné
dílo našlo snad jen jednoho následovatele – Jana Josefa Dietzlera. Wernerovy a Dietzlerovy listy uzavřely vývoj pražské barokní veduty.
Na ně úspěšně navázali výtvarní umělci druhé poloviny 18. století –
J. Carmine, J. A. Scotti de Cassano, L. Peuckert, František a Filip
Hegerové, C. Pluth, L. Kohl a další. Tito autoři přinášeli pohled na
Prahu po skončení barokní přestavby, v závěru historické přeměny, která
přetvořila středověkou Prahu v architektonické dílo s novými krásnými
dominantami. Mezi ikonografickými prameny je třeba připomenout i další pramen kartografické
povahy – plány. Při studiu plánů je závažným problémem jejich nedostatečné
množství. Mnoho plánů se totiž ztratilo či bylo zlikvidováno, ať už
se jednalo o kusy poškozené od častého užívání či tzv. „nepotřebný
materiál“. Například mnoho plánů se zlikvidovalo po roce 1784 po spojení
pražských měst. Z hlediska vypovídací hodnoty plánu je možné za nejstarší plány jmenovat
„Grundriss der Prager Stadte“, který vznikl kolem roku 1650 a znázorňuje
město jen velmi orientačně v době švédského obléhání. Zajímavý je „Eigentlicher
Grundriss der Konigl. Stadt Prag“, který znázorňuje všechna pražská
města spolu s Vyšehradem a opevněním, jak je navrhl plukovník don Innocentius
hrabě Conti. Za napodobeninu Meriánova plánu lze považovat tzv. plán
Bodenehrův asi z roku 1710 a mimo jiné i plán Seutterův. Ten se od
svého vzoru liší jen velikostí a málo detaily. Seutterův plán tvoří
celek s již jednou zmiňovanou vedutou (kopií Hollara) a vznikl kolem
roku 1740. Za zmínku stojí i dva plány z konce 18.století. Jedná se o tzv.
Hergetův plán, který je vlastně prvním přesně vyměřovaným plánem
Prahy. Domy
jsou tu opatřeny číslováním z roku 1770 a jsou barevně rozlišeny.
A druhým velmi významným plánem tohoto období je tzv. Juttnerův
plán,
který je vlastně mědirytinou skládající se ze dvou částí. Juttner
zachytil stav města před zbouráním fortifikací a před asanačními
zásahy 19.století.
Plán, který je na svou dobu dosti podrobný, umožňoval snadnou orientaci.
|
||||
O
průvodcování, o zkoušce ....... |
||||||
Aktuality,
různé ........ |
||||||
Zde vždy naleznete nové aktuální informace, články, novinky nejen pro průvodce.
Pomozte nám vytvářet tento web ! Pište nám příhody průvodcování, různé zajímavosti, pošlete fotografie, zveřejníme je zde ! |
||||||
Osobní návštěva je možná pondělí až pátek od 9,00 do 17,00 hodin TYRKYS,
škola cestovního ruchu, Na Moráni 5, 120 00 Praha 2,
tel: 224
916 485 fax: 224 922 452, email:tyrkys@jomys.com |
||||||