telefon : 224 917 908 |
||||||||
Kurz.Průvodce
cestovního ruchu |
|
Baťův kanál - Zlín Autor : Miroslav Pořízek, e-mail : porizek.m@post.cz Není u nás mnoho tak jedinečných a nepochybně unikátních technických zajímavostí jakou je Baťův kanál na jižní Moravě. Jedná se o precizní dílo, které se na svou dobu vyznačovalo a vyznačuje dodnes velkým umem technických pracovníků, projektantů i všech lidí, kteří tuto stavbu přímo realizovali a uvedli tak v život. Baťův kanál je vlastně historickou vodní cestou realizovanou u nás v době 1. Československé republiky za účelem závlahy, plavby i zvýšení spodních vod ve svém okolí. Byl dlouhý asi 50 km. a spojil města Otrokovice a Rohatec u Hodonína. Celá stavba se skládá z pohyblivých jezů, plavebních komor, soustavy závlahových a drenážních kanálů. Kanál je z části veden po řece Moravě a částečně také uměle zbudovaným korytem. Firma Baťa vlastnila lignitový důl u Lužic (Lužice leží asi 5 km. jihozápadně od Hodonína). Průplavní vodní kanál tak měl řešit především dopravu vytěženého lignitu, který firma Baťa dopravovala do svých závodů v Otrokovicích a Zlíně. A protože byl průmyslník Baťa prozíravý muž s vyvinutým ekonomickým a podnikatelským talentem, dovedl si dobře spočítat, že doprava lignitu po železnici není výhodná. Proto také Jan Antonín Baťa zadal projekt, který by tuto dopravu řešil. Celá stavba byla zahájena v říjnu roku 1934. Není možno samozřejmě opomenout, že stavba zaměstnávala v době těžké hospodářské krize na 1500 pracovníků. Stavbu potom financovala nejen firma Baťa, ale z velké části také stát prostřednictvím příspěvku na produktivní péči o nezaměstnané. Překonání celé cesty ze Zlína do Rohatce trvalo asi 10 hodin, za ideálních vodních stavů. Během 2. sv. války byl kanál silně poškozen. Po válce se proto až do roku 1949 musel opravovat. V následujících letech se pak doprava po kanálu postupně omezuje a kanál začíná pomalu chátrat a zanášet se náplavou. V roce 1972 ruší tehdejší ministerstvo dopravy pro vodní kanál Otrokovice-Rohatec statut vodní cesty. Český Parlament potom v roce 1995 zařazuje průplav Otrokovice-Rohatec mezi využitelné vodní cesty. Ačkoliv už jen především pro turistické využití. Dnes patří Baťův kanál plným právem k velmi vyhledávaným turistickým cílům. Nepochybně stojí za návštěvu a absolvování plavby po některém z jeho úseků. Zápis do kurzů průvodců zahájen ! Pořádáme kurzy a zkoušky cestovního ruchu, kurzy a zkoušky pro průvodce Prahou, kurzy pro pracovníky cestovních kanceláří, hotelů a informačních center. Konáme rekvalifikační a doškolovací kurzy. Připravíme školení přesně dle Vašich požadavků. |
||||||
|
||||||||
|
||||||||
Zde vždy naleznete nové aktuální informace, články, novinky nejen pro průvodce. Pomozte nám vytvářet tento web ! Pište nám příhody průvodcování, různé zajímavosti, pošlete fotografie, zveřejníme je zde ! |
||||||||
Osobní návštěva je možná pondělí až pátek od 9,00 do 17,00 hodin TYRKYS,
škola cestovního ruchu, Na Moráni 5, 120 00 Praha 2,
tel: 224
916 485 fax: 224 922 452, email:tyrkys@jomys.com |
||||||||