Evropský parlament
(EP)
Členové Evropského parlamentu jsou voleni přímým všeobecným
hlasováním na pět let. EP působí především v procesu demokratické kontroly,
vypracování, úprav a přijímání evropských zákonů a dává návrhy pro
politiku směřující
k upevňování EU. Hájí lidská práva a udržuje kontakty se všemi demokraticky
zvolenými parlamenty. Členové Evropského parlamentu nezasedají v
rámci národních bloků, ale v rámci celoevropských politických frakcí,
které
sdružují všechny hlavní politické strany působící v členských státech
EU.
Na rozdíl od národních parlamentů členských zemí Evropské unie
má EP pouze omezené legislativní pravomoci. V současné době se na tvorbě
právních předpisů EU může podílet následujícími způsoby
Konzultace - než Rada schválí návrh Komise, vyžádá si nezávazný názor Parlamentu
Spolupráce - poslanci mohou doplňovat návrhy Komise nebo Rady
Spolurozhodování
- na přijímání legislativy se podílí EP rovným dílem s Radou
- nedojde-li k dohodě, může EP návrh odmítnout
Souhlas - souhlas od EP se vyžaduje se pro důležité mezinárodní smlouvy,
rozšíření EU a pro některá významná rozhodnutí v rámci Společenství
Rozpočet - pro schválení rozpočtu je nutný souhlas EP
Mezi
důležité kontrolní činnosti EP především patří
- vyslovení
souhlasu se jmenováním předsedy a členu EK
- vyslovením nedůvěry donutit EK k rezignaci
-právo interpelace
-právo být informován o činnosti Rady atd
Evropská komise (EK)
Evropská komise byla založena v padesátých letech na základě zakládacích
smluv EU. Má 20 členů (předseda + 19 komisařů) jmenovaných na 5 let.
Jmenování členů Evropské komise musí být schváleno Evropským parlamentem,
který má také právo vyslovit jim nedůvěru. Komise je politicky nezávislou
institucí, která reprezentuje a brání zájmy Evropské unie jako celku.
Je hnací silou institucionálního systému EU: navrhuje legislativu,
politiky a programy činnosti a zodpovídá za realizaci rozhodnutí
Parlamentu a Rady.
Mezi tři nejdůležitější úkoly Evropské komise patří:
1/ Zabezpečuje provádění primárních smluv (Římské smlouvy, Smlouva
o Evropské unii a další), jakož i aktů vydaných na jejich základě
(nařízení, směrnice, rozhodnutí).
2/ Jako iniciátor se podílí se na tvorbě legislativy EU, má vlastní
rozhodovací pravomoc v některých společných politikách a v záležitostech
mezinárodně-obchodních vztahů, je správcem společného rozpočtu. Na
základě zmocnění může samostatně vydávat normy administrativního
charakteru. K ochraně trhu ES před dumpingovými dovozy ze třetích
zemí může na omezené období vyhlásit preventivní opatření. Vystupuje
jménem Společenství při jednáních o dohodách o obchodní a hospodářské
spolupráci se třetími zeměmi.
3/ Je ochráncem právního systému ES. Po zjištění porušení práva ES může
podat proti rušiteli žalobu k Evropskému soudnímu dvoru.
Evropská Komise se většinou schází jednou týdně a svá rozhodnutí
schvaluje prostou většinou. V praxi se však častěji používá zásada
konsensu. Kromě toho se k urychlení práce v průběhu let vyvinuly
tyto dvě procedury:
zmocňovací procedura
- každý člen EK je zmocněn samostatně rozhodnout o konkrétní (technické)
věci, aniž by tím byla zrušena společná odpovědnost celé Komise
oběhová (písemná) procedura
- návrhy, u kterých se předpokládá obecná shoda, se písemně (prostřednictvím
generálního sekretariátu) dávají na vědomí jednotlivým službám a
kabinetům komisařů
- nejsou-li do určité doby předloženy žádné námitky, považuje se
tento návrh za schválený
Rada Evropské unie
Rada
Evropské unie (Rada ministrů) je hlavním rozhodovacím orgánem. Stejně
jako Evropský parlament byla i Rada zřízena v padesátých letech
zakládajícími smlouvami. Reprezentuje členské státy a jejích schůzek
se účastní jeden ministr z každé národní vlády EU. Vzhledem k širokému
rozsahu oblastí, za něž je Rada zodpovědná, neexistuje v tomto orgánu
stálé členství a konkrétní sestava ministrů závisí na tématu setkání.
Rady se mohou zúčastnit ministři: * financí
a obchodu *
zemědělství *
průmyslu *
životního prostředí *
dopravy *
zahraničí, atd.
Pokud například Rada projednává otázky týkající se životního prostředí,
pak se schůzky účastní ministři životního prostředí každého členského
státu Unie a schůzka se nazývá "Rada ministrů životního prostředí".
Vztahy mezi EU a zbytkem
světa se projednávají na zasedáních tzv. "Rada
pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy" složené z ministrů
zahraničí. V této sestavě se Rada schází každý měsíc a rozhoduje
i o záležitostech Společné zahraniční a bezpečnostní politiky.
Rada a Evropský parlament schvalují právní akty Unie podle návrhů,
které vypracovala Evropská komise. Členem Rady je také předseda Evropské
komise. Evropská rada se schází nejméně dvakrát do roka, aby definovala
globální politické orientace Unie a v rámci evropské politické orientace
Unie a v rámci evropské politické spolupráce prostudovala aktuální
mezinárodní problémy.
Evropský soudní dvůr
Soudní dvůr Evropských společenství (často nazývaný jen jako “Soudní
dvůr”) byl založen v roce 1952. Jeho úkolem je zajišťovat, že legislativa
unie je interpretována a uplatňována ve všech členských státech stejně.
K Soudnímu dvoru se může
obrátit každý členský stát, který se domnívá, že jiný členský stát
porušil komunitární právo. Soudní dvůr má pravomoc
řešit právní spory mezi členskými státy, institucemi EU, podniky
i fyzickými osobami. Skládá se z jednoho soudce z každého členského
státu (voleného na 6 let). Jsou zde tedy reprezentovány všechny národní
právní systémy EU. I po rozšíření bude má každý členský stát svého
soudce, v zájmu efektivnosti však bude Soudní dvůr zasedat i jako "velký
senát” složený pouze ze 11 soudců, čímž se nebude muset vždy scházet
plenární zasedání se všemi z nich.
Z důvodu schopnosti zvládnout
tisíce případů, které jsou Soudnímu dvoru předkládány a pro zvýšení
kvality právní ochrany občanům byl
v roce 1989 zřízen "Soud prvního stupně". Tento soud zodpovídá
za vydávání rozsudků u určitých typů právních sporů, zvláště v případě
žalob fyzických osob a u případů týkajících se porušení pravidel
hospodářské soutěže mezi podniky.
Jak "Soudní dvůr", tak i "Soud prvního stupně" mají
svého prezidenta, který je zvolen svými kolegy soudci na funkční
období tří let.
Evropský účetní dvůr (ÚD)
Účetní
dvůr (neboli "dvůr auditorů")
byl založen v roce 1977 a nahradil do té doby existující Rady auditorů
jednotlivých
Společenství. Je pověřen prováděním revize účtů a přezkoumáváním
veškerých rozpočtů, příjmů a vydání všech institucí a agentur ES.
Přezkoumává účetnictví, právoplatnost a řádnost všech finančních
operací EU a kontroluje hospodárné využívání jejích prostředků.
Dvůr může požádat o informace a dokumentaci každou instituci, která
má přístup k fondům EU a ta mu je musí poskytnout. ÚD se vyjadřuje
k rozpočtovým a finančním projektům EU. Po ukončení každého rozpočtového
roku předkládá Dvůr výroční zprávu, kterou projednává Evropský parlament
a která se zveřejňuje v Úředním věstníku Společenství.
Při plnění svých
povinností nesmí členové Evropského účetního dvora požadovat ani
přijímat
pokyny od žádné vlády ani jiného orgánu.