telefon : 224 917 908 |
||||||||
Kurz.Průvodce
cestovního ruchu |
|
Nová nařízení v letecké dopravěNová nařízení v letecké dopravě Dne 17. 2. 2005 vstoupilo v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se ruší nařízení (EHS) č. 295/91. S odvoláním na čl. 16 předmětného nařízení je jako orgán (správní úřad) odpovídající za prosazování tohoto nařízení určeno ministerstvo dopravy.Tato situace bude platit do doby, než vstoupí v platnost novela zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví. Novelu v těchto dnech ministerstvo dopravy připravuje a do konce letošního března ji předloží k projednání vládě. Není současně dotčeno právo cestujících a leteckých dopravců žádat náhradu prostřednictvím soudů v souladu s vnitrostátními právními předpisy. Výklad nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004: Dané nařízení platí nejen na pravidelných, ale také na nepravidelných letech, včetně těch, které tvoří součást souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy. Povinnosti provozujících leteckých dopravců jsou omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných stávek, které postihují provoz provozujícího leteckého dopravce. Za vznik mimořádných okolností lze považovat i případ, kdy dopad rozhodnutí složky řízení letového provozu, které se vztahuje k jednotlivému letadlu v určitý den, vyvolá velké zpoždění, zpoždění do dalšího dne nebo zrušení jednoho nebo více letů uvedeného letadla, i když byla dotčeným leteckým dopravcem přijata všechna přiměřená opatření, aby zabránil zpoždění nebo zrušení. Péče o cestující, kteří čekají na náhradní nebo zpožděný let, může být také omezena nebo odmítnuta v případě, že by samotné poskytnutí této péče způsobilo další zpoždění. V případě odepření nástupu na palubu a zrušení či významného zpoždění letů musí být cestující plně informováni o svých právech tak, aby mohli svá práva účinně uplatnit. Provozující letecký dopravce zajistí, aby u registrace k přepravě bylo zobrazeno čitelné oznámení, které je pro cestující zřetelně viditelné a které obsahuje tato slova: "Je-li vám odepřeno nastoupit na palubu nebo je-li váš let zpožděn nejméně o dvě hodiny, požádejte u přepážky registrace (check-in counter) k přepravě nebo v prostoru určeném pro nástup na palubu (boarding gate) o listinu popisující vaše práva, zejména ohledně náhrady škod a pomoci. "Náhrada a pomoc cestujícím při zpoždění letů: Pokud se cestující včas dostaví k odbavení letu
a pokud dopravce provozující let důvodně předpokládá zpoždění
musí dopravce poskytnout cestujícímu stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době, navíc jsou cestujícímu zdarma nabídnuty dva telefonní hovory, podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou. Pokud zpoždění přesáhne 5 hodin, je cestujícímu nabídnuta možnost volby mezi náhradou pořizovací ceny letenky za část nebo části neuskutečněné cesty a část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu, a to při nejbližší příležitosti. Jestliže je důvodně očekávaný čas odletu alespoň o den později než čas odletu původně oznámený, poskytne dopravce zdarma cestujícímu ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a místem ubytování. Náhrada a pomoc cestujícímu při odepření nástupu na palubu: Pokud dopravce důvodně očekává, že dojde k odepření nástupu na palubu, vyzve nejprve dobrovolníky k odstoupení od jejich rezervací za náhradu podle podmínek dohodnutých mezi dotčenými cestujícími a provozujícím dopravcem. Jestliže je nástup na palubu odepřen cestujícímu proti jeho vůli, provozující dopravce vyplatí cestujícímu následující náhrady:
Zároveň má cestující možnost volby mezi:
Náhradu lze snížit o polovinu v případě, že zpoždění vzniklé přesměrováním nepřesáhne 2, respektive 3 a 4 hodiny podle výše uvedených kategorií.Cestující má právo na poskytnutí stravy a občerstvení v rozsahu přiměřené čekací době, případně ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a místem ubytování a dva telefonní hovory zdarma, podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.Zrušení letu:V případě zrušení letu má cestující možnost volby mezi:
Cestující má rovněž právo na poskytnutí stravy a občerstvení v rozsahu přiměřené čekací době, případně ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a místem ubytování a dva telefonní hovory zdarma, podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.Cestující má právo na náhradu škody v rozsahu :
pouze tehdy
tisková mluvčí MD |
||||||
|
||||||||
|
||||||||
Zde vždy naleznete nové aktuální informace, články, novinky nejen pro průvodce. Pomozte nám vytvářet tento web ! Pište nám příhody průvodcování, různé zajímavosti, pošlete fotografie, zveřejníme je zde ! |
||||||||
Osobní návštěva je možná pondělí až pátek od 9,00 do 17,00 hodin TYRKYS,
škola cestovního ruchu, Na Moráni 5, 120 00 Praha 2,
tel: 224
916 485 fax: 224 922 452, email:tyrkys@jomys.com |
||||||||